ΧΑΡΑΔΙΑΤΙΚΑ: Το ονομα προερχεται απο τη λεξη χαραδρα.
Στη φωτογραφια φαινεται μερος απο το φαραγγι (χαραδρα) στη περιοχη Καναλια - Λουμπαρδα του χωριου Χαραδιατικα Λευκαδας.

THE GRAND CANYON OF LEFKAS

Διαφημίστε την επιχείρησης σας ή καταχωρείστε τις μικρές αγγελίες σας, στο haradiatika.blogspot.com

Advertise your business or enter your classifieds in haradiatika.blogspot.com.

Πληροφορίες /Info: Email haradiatika@hotmail.com tel 6972501290-6944502069


ΤΟ AL JAZEERA και το STOPCARTELTV-GR LIVE ΣΤΟ haradiatika blog

To haradiatika εισέρχεται στο κόσμο του web tv. Το haradiatika TV είναι πλέον πραγματικότητα.

Η μετάδοση live του Al Jazeera και του StopCartelTV συνεχίζεται στις σχετικές σελίδες. Καλή ενημέρωση.

Παρασκευή 6 Απριλίου 2012

Σκέψεις για τον τουρισμό και τη Λευκάδα του Νίκου Γράψα




Άρχισε κι εφέτος ο αγώνας δρόμου να «γεμίσουμε»...

Συμμετοχή σε εκθέσεις (από την Ν. Υόρκη μέχρι το Βελιγράδι)... Πολλαπλές προσπάθειες για να έλθουν οι πτήσεις χαμηλού κόστους, συζητήσεις για να έλθουν και κρουαζιερόπλοια... Άγχος να ολοκληρωθεί και η Ιονία οδός (που σε συνδυασμό με την Εγνατία), θα φέρνει στην Λευκάδα τον πληθυσμό της βόρειας Ελλάδας και όλους τους Βαλκάνιους... Προσπάθειες για μεγάλο λιμάνι στη Βασιλική για να «πιάνουν» και τα πλοία από Ιταλία...

Δεν έχω καμία αντίρρηση για κάθε ενέργεια που αποσκοπεί στο να έλθουν το δυνατόν περισσότεροι επισκέπτες στην Λευκάδα. Αρκεί να γνωρίζουμε πού αποσκοπούμε.

Ας υποθέσουμε ότι όλα πάνε κατ’ ευχήν, πετυχαίνουμε το «στόχο» μας κατά 100% και την περίοδο Ιουλίου-Αυγούστου η Λευκάδα μαζεύει 500.000 κόσμο.
Πού θα χωρέσουν όλοι;
Πόσες σειρές ομπρέλες αντέχει ακόμα το Κάθισμα;
Πόσοι θα κατέβουν για ένα μήνα στο Πόρτο-Κατσίκι;
Από πού θα περνούν οι νταλίκες για την Βασιλική;
Ο Άγιος Νικήτας πόσες αντοχές έχει ακόμα;


Ο στόχος της συνεχούς ποσοτικής μεγέθυνσης είναι αδιέξοδος και καταστροφικός.Αδιέξοδος, γιατί ο ανταγωνισμός σε ήλιο, θάλασσα και καταλύματα γίνεται κάθε χρόνο και πιο εξοντωτικός. Συνεχώς νέες χώρες μπαίνουν στο παιχνίδι, και μάλιστα πολλές από αυτές σε βάσεις πιο υγιείς από τη δική μας (Τυνησία, Μαυροβούνιο, Κροατία, Μαρόκο, Τουρκία κλπ.), οι οποίες είναι ασυναγώνιστες στον μαζικό τουρισμό, ενώ οι κλασσικές (τουριστικά) χώρες όπως Ισπανία, Ιταλία, Γαλλία, απομακρύνονται, γιατί συνδυάζουν στο «πακέτο» πολιτισμό και παράδοση.
Σε λίγο καιρό η Ελλάδα (και η Λευκάδα) θα αποτελεί μια ιδιαίτερη κατηγορία. Πολύ ακριβή για τον μαζικό τουρισμό και πολύ «φτωχή» για να ανήκει στη δεύτερη κατηγορία.
Είναι ταυτόχρονα και καταστροφικός αυτός ο δρόμος, γιατί μας οδηγεί σε μια συνεχή έκπτωση τιμών (...για να «γεμίσουμε») και ως φυσικό επακόλουθο, η έκπτωση τιμών φέρνει έκπτωση υπηρεσιών, απαξία περιβάλλοντος και φυσικών πόρων.

Κάθε χρόνο όλα ισορροπούν σε χαμηλότερη βάση.
Πιστεύω ότι είναι πλέον η κατάλληλη στιγμή, να βάλουμε έναν υγιή και ρεαλιστικό στόχο για την Λευκάδα του 2020 και όλες οι ενέργειες μας (Περιφέρειας, Δήμου, φορέων, φυσικών προσώπων) να τον υπηρετούν.
Ο στόχος κατά τη γνώμη μου, δεν πρέπει να αφορά μόνον τον τουρισμό, αλλά το σύνολο των ανθρώπων και των δραστηριοτήτων μας.

Το ιδανικό θα ήταν να γίνουμε ένα νησί με ενεργειακή αυτάρκεια, βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία (που θα μπορεί να θρέψει τουλάχιστον τους κατοίκους της) και με πολιτισμό που θα επιτρέπει την αρμονική συνύπαρξη ανθρώπων και περιβάλλοντος. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες και καθ΄όλη τη διάρκεια του χρόνου, θα υπάρχουν οι επισκέπτες - ταξιδευτές που θα σέβονται τον τόπο μας και θα καταθέτουν τον οβολό τους…

Η Λευκάδα δεν έχει τις προδιαγραφές για μαζικό τουρισμό. Ευτυχώς...
Η Λευκάδα έχει όλες τις προδιαγραφές να γίνει ΤΟΠΟΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥ.

Επιβάλλεται να γίνει υπό την αιγίδα του Δήμου Λευκάδας ή του Επιμελητηρίου (από σήμερα και για έναν χρόνο), μια συντονισμένη προγραμματική δέσμη ενεργειών, που στο καταστάλαγμά της, θα οδηγεί σε έναν οδικό χάρτη δράσεων και πράξεων. Τότε θα ξέρουμε αν μας ωφελεί η χωροθέτηση λιμανιού για μεγάλα πλοία, αν τα κρουαζιερόπλοια συμφέρει να δένουν στο νησί, αν οι πτήσεις χαμηλού κόστους έχουν μόνον θετικά.
Επίσης θα ξέρουμε ποιες πράξεις μας, οδηγούν στην προστασία ή απαξία ευαίσθητων παραλιών και οικοσυστημάτων, κι ακόμη, ποια είναι τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα για την ανάπτυξη εναλλακτικών δράσεων και μορφών τουρισμού.

Επιβάλλεται να ενοποιηθούν όλες οι αυτόνομες θετικές πράξεις και ενέργειες που κατά καιρούς καταγράφονται στο νησί μας. Ενέργειες του Δήμου και του βουλευτή, της ΕΤΙΝ, η ημερίδα για τον εναλλακτικό τουρισμό από τον κ. Ν. Θερμό που έγινε πρόσφατα (με τις πολύ καλές εισηγήσεις όπως του Νότη Κατωπόδη, του Σάιμον και των υπολοίπων εισηγητών), οι παρεμβάσεις του Παναγιώτη Σκληρού, τα σημειώματα του Μάρκου Νικητάκη, αλλά και πάρα πολλών άλλων που κατά καιρούς καταθέτουν την άποψη τους, προτείνουν, αγωνιούν.

Η Λευκάδα έχει ανθρώπινο δυναμικό ικανότατο για να χαράξει τον δρόμο της.
Προτείνω ο φορέας που θα αναλάβει την πρωτοβουλία και θα καθοδηγήσει τις ενέργειες από εδώ και πέρα, να καθορίσει τους βασικούς άξονες, οι οποίοι μεταξύ άλλων θα πρέπει (κατά την γνώμη μου ) να περιλαμβάνουν και τα εξής:

Χωροταξική μελέτηΣυνεργασία και ανάθεση προετοιμασίας εισήγησης στο Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Λευκάδας και το ΤΕΕ για την Χωροταξική Μελέτη που είναι αναγκαία συνθήκη οποιουδήποτε προγραμματισμού.
Είναι απαραίτητο να καθορισθούν οι ζώνες τουριστικής ανάπτυξης, η δημιουργία βιοτεχνικού πάρκου, η κατασκευή ΧΥΤΥ, οι ζώνες αυστηρής προστασίας παραλιών. Επίσης επιβάλλεται η ανάδειξη και προστασία πολλών ορεινών οικισμών και ο καθορισμός τους ως παραδοσιακών.
Μέσα από την προστασία και ανάδειξη, θα προβληθούν (πέραν του θαλάσσιου μετώπου) και όλες οι αρετές του ορεινού ανάγλυφου του νησιού (Δρυμώνας, Βαυκερή, Αλέξανδρος, Κατωχώρι, βόλτοι Εγκλουβής, Δημοσάρι, Σκάροι ) κλπ.

Εναλλακτικές μορφές τουρισμού
Συνεργασία και ανάθεση προετοιμασίας εισήγησης στους τουριστικούς φορείς (ΕΤΙΝ, Ένωση Ξενοδόχων κλπ.) με στόχο την αναβάθμιση υπηρεσιών μέσω της συσσωρευμένης εμπειρίας και της δυνατότητας περάσματος σε άλλες μορφές τουρισμού, πέραν του κλασσικού δωματίου (με ή χωρίς πρωινό) κοντά στη θάλασσα!
Η Λευκάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις να αναδείξει τις αρετές της σε μια πλειάδα διαφορετικών δραστηριοτήτων, όπως τα θαλάσσια σπορ, οι ορεινές διαδρομές, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο θρησκευτικός, ο αγροτουρισμός, η γαστρονομία κλπ.
Στα πλαίσια αυτά, θα πρέπει να γίνει η στήριξη και περαιτέρω αναβάθμιση του φεστιβάλ θαλασσίων αθλημάτων στην Βασιλική και οι συνακόλουθες θετικές συνέργιες των εκατομμυρίων που ασχολούνται ανά τον κόσμο με το wind και το kit surf, τις καταδύσεις, την ιστιοπλοΐα, τα καταμαράν, την αναψυχή και γενικά όλο το πλέγμα του θαλάσσιου τουρισμού. Επίσης η οργανωμένη συμμετοχή και παρέμβαση στις εκθέσεις εναλλακτικού τουρισμού.
Απώτερος στόχος μας η Λευκάδα να μην έχει τουριστική περίοδο 2-3 μηνών με όλες τις παρενέργειες που γνωρίζουμε, αλλά συνεχή ροή επισκεπτών για 8 έως 12 μήνες.

Βιολογική γεωργία και κτηνοτροφία
Συνεργασίες με το ΤΑΟΛ και τους συνεταιρισμούς, για τη στενά συνδεδεμένη με τον τουρισμό και τη ζωή μας αγροτική παραγωγή. Κατά την γνώμη μου επιβάλλεται (για λόγους προστασίας της υγείας μας αλλά και για οικονομικούς λόγους), να περάσει όλη η αγροτική και κτηνοτροφική παραγωγή σε βιολογικά πλαίσια και να δημιουργηθεί ετικέτα «τόπου προέλευσης» για τα προϊόντα μας.
Ήδη έχουμε ως παρακαταθήκη και βιτρίνα μας, προϊόντα όπως αυτό της φακής Εγκλουβής, το παστέλι, το σαλάμι Λευκάδας, τα κρασιά, και μπορούμε να προχωρήσουμε στο λάδι και σε πολλά άλλα προϊόντα που μπορούν να γίνουν «επώνυμα» και εξαγώγιμα.

Πολιτισμός
Συνεργασία με το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου και όλους τους πολιτιστικούς φορείς για την αξιολόγηση και παρουσίαση των ερασιτεχνικών και επαγγελματικών εκδηλώσεων.
Κυρίως όμως, συζήτηση και αυτογνωσία γιατί πολιτισμός δεν είναι μόνον οι παραστάσεις (μεγάλες ή μικρές) και οι Γιορτές Λόγου και Τέχνης.
Πολιτισμός είναι και η συμπεριφορά μας στο δρόμο, στο αυτοκίνητο, στο σπίτι, στις υπηρεσίες. Πολιτισμός είναι τα πεταμένα στους λόγγους και στις χωματερές σκουπίδια, και οι ανοιχτοί κάδοι. Πολιτισμός είναι και η καθαριότητα στα εστιατόριά μας (χωρίς το φόβο του υγιεινομικου) και η καλαισθησία στις πινακίδες μας.
Επίσης, συνεργασία με οικολογική ομάδα και πολιτιστικούς συλλόγους, για την χαρτογράφηση και αξιοποίηση μονοπατιών, φαραγγιών και άλλων αξιόλογων φυσικών σχηματισμών, που επιβάλλεται να αναδειχθούν, να προστατευθούν και να αποτελέσουν εναλλακτική διαδρομή και αντίβαρο για περιπάτους, ορεινή ποδηλασία, αναψυχή.

Φρονώ, πως όλη αυτή η συζήτηση θα συνεγείρει, θα φουντώσει και θα γίνει ανταλλαγή επιχειρημάτων και απόψεων. Πρέπει να οδηγηθεί χρονικά σε επιμέρους ημερίδες και διημερίδες την περίοδο φθινόπωρο - χειμώνας και να ολοκληρωθεί με ένα συνέδριο το Πάσχα (ή το καλοκαίρι) του 2013 όπου και θα εξαχθούν τα τελικά συμπεράσματα, τα οποία και θα οδηγήσουν εν συνεχεία, στον οδικό χάρτη δράσεων και στόχων για τα επόμενα χρόνια.

Νίκος Γράψας Αρχιτέκτων
Ιδιοκτήτης ξενοδοχείου ΕΝΟΔΙΑ

Λευκάδα, Μάρτιος 2012
Πηγή: http://www.lefkadaslowguide.gr/news/skepseis-gia-ton-toyrismo-kai-th-leykada

2 σχόλια:

  1. Κάθε δράση που αποσκοπεί σε άμεση ή έμμεση ανάπτυξη του τουρισμού θεωρείται εκ προοιμίου θετική? Όχι λέει ο κ. Γράψας πολύ σωστά. Θα ήθελα να επικεντρωθώ όμως στο γιατί στη Λευκάδα συμβαίνει αυτό? Γιατί ενώ κάθε χρόνο γίνονται ένα σωρό δράσεις, εκδίδονται σωριδόν δελτία τύπου φτάνουμε τα τελευταία χρόνια λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής περιόδου να βιώνουμε : την απώλεια τουριστών από τις κλασσικές αναπτυγμένες αγορές, την μείωση της τουριστικής περιόδου, την πτώση τιμών.
    Εκτιμώ ότι η αιτία είναι διότι η διαχείριση των όποιων δράσεων γίνεται με κριτήρια που χαρακτηρίζουν μια γραφειοκρατική διοίκηση δημοσίου τομέα. (Σύσταση επιτροπών από εκλεγμένους φορείς, αναζήτηση κονδυλίων από κωδικούς, ενέργειες από δημοσίους και δημοτικούς υπαλλήλους με βάση το γραφειοκρατικό σύστημα του δημοσίου τομέα, δράσεις που έχουν ήδη γίνει και η διαδικασία τους βρίσκεται καταγεγραμμένη στο πρωτόκολλο περασμένων ετών -business as usual-, και τέλος οι ανακοινώσεις των δράσεων στον τύπο για λαϊκή κατανάλωση και τα "χειροκροτήματα" μεταξύ των εμπλεκομένων. Τίποτα από τα παραπάνω δεν είναι κακό και δεν θέλω να παρεξηγηθώ, όμως η διαδικασία αυτή ταιριάζει στη διαχείριση θεμάτων που αφορούν θέματα δημόσιας διοίκησης (ακόμα και εδώ υπάρχει η τάση για αλλαγές στην Ελλάδα του σήμερα προς "Ευέλικτη Διακυβέρνηση" και "Νέο Δημόσιο Μάνατζμεντ", έννοιες που και ο τελευταίος φοιτητής της Δημόσιας Διοίκησης γνωρίζει).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η τουριστική ανάπτυξη έρχεται μετά από την εφαρμογή ενός Ολοκληρωμένου Προγράμματος Μάρκετινγκ. Αυτό περιλαμβάνει με απλά λόγια τα παρακάτω στάδια :
    1. Περίληψη του που βρισκόμαστε και τι θέλουμε να κάνουμε.
    2. Ανάλυση της υπάρχουσας κατάστασης (ευρύτερο περιβάλλον, η γενικότερη τουριστική αγορά, ανάλυση ανταγωνισμού, ανάλυση πελατών και ανάλυση των πωλήσεων)
    3. Προσδιορισμός ΜΕΤΡΗΣΙΜΩΝ και ΕΠΙΤΕΥΞΙΜΩΝ στόχων (αύξηση αφίξεων ανά χώρα προορισμού, αύξηση τουριστικού συναλλάγματος, συγκεκριμένοι στόχοι μάρκετινγκ, επιμέρους στόχοι προγράμματος, ενδιάμεσοι στόχοι κλπ)
    4. Απόφαση συγκεκριμένης στρατηγικής μάρκετινγκ ( εναλλακτικές στρατηγικές, αγορές – στόχοι, ανταγωνιστές στόχοι, σχεδιασμός βασικής στρατηγικής)
    5. Προγραμματισμός μάρκετινγκ (τιμές, διαφήμιση – προώθηση, πωλήσεις, ανάπτυξη νέων τουριστικών προϊόντων και νέων μεθόδων προβολής, εξυπηρέτηση τουριστών και έρευνα αγοράς).
    6. Οικονομική ανάλυση προγράμματος (προϋπολογισμός, οικονομικά στοιχεία εξόδων – αποδοτικότητας)
    7. Εφαρμογή του προγράμματος
    8. Έλεγχος απόδοσης από δευτερογενή στοιχεία (πχ. είσπραξη ΦΠΑ) και πρωτογενή στοιχεία (πχ αφίξεις στο αεροδρόμιο)
    9. Σχέδια «εκτάκτων αναγκών» και εναλλακτικές στρατηγικές.
    10. Συμπεράσματα – Αξιολόγηση του προγράμματος – Έλεγχος επίτευξης των ποσοτικών στόχων που είχαν τεθεί – Απόκτηση εμπειρίας – Ανατροφοδότηση των στοιχείων στο αρχικό στάδιο 1 για δημιουργία Ολοκληρωμένου Προγράμματος Μάρκετινγκ για την επόμενη χρονιά.

    Η αρίθμηση των σταδίων είναι ουσιαστικής σημασίας για τον χρόνο που κάθε ένα πρέπει να γίνει και να ακολουθείται από το επόμενο.
    Όλα τα παραπάνω βρίσκονται και στο τελευταίο εγχειρίδιο «Μάρκετινγκ Υπηρεσιών».

    Τι γίνεται όμως εδώ κάθε χρόνο???
    Οι όποιες αρμόδιες επιτροπές αρχίζουν από το στάδιο 6 του προϋπολογισμού και χωρίς να αναλύουν τη σχέση κόστους απόδοσης. ( πχ βάζει τα πολλά λεφτά η ΕΤΙΝ για έκθεση στην Αγία Πετρούπολη – τότε πάμε).
    Η εκτίμηση της υπάρχουσας κατάστασης (στάδιο 2) είναι προφορική, αόριστη, μη ποσοτική απλά ποιοτική και σίγουρα ελλειμματική. (πχ ήρθαν πέρυσι πολλοί Σέρβοι στην Λευκάδα).
    Υπάρχει ΠΛΗΡΗ απουσία μετρήσιμων στόχων (στάδιο 3).
    Στο στάδιο 4 η απόφαση της στρατηγικής μάρκετινγκ βασίζεται στο τι κάνουν οι άλλοι ( πχ πήγε ο Δήμος Θεσσαλονίκης για προβολή στο Ισραήλ – πάμε και εμείς).
    Ο προγραμματισμός μάρκετινγκ (στάδιο 5) βασίζεται στο τι και πως το κάναμε πέρυσι (πχ «καλό» ήταν το φυλλάδιο ας ανατυπώσουμε 10000 τεμάχια ακόμα μια που τελειώνει).
    Η εφαρμογή του προγράμματος γίνεται εμπειρικά (πχ. πάει ο Περιφερειάρχης στο Βερολίνο καλό είναι να πάει και ο Δήμαρχος με δύο υπαλλήλους για να ενισχύσει την παρουσία εκεί, ή βάζει λεφτά το Επιμελητήριο πρέπει να πάει οπωσδήποτε ο Πρόεδρος)
    Υπάρχει πλήρη απουσία των σταδίων 8, 9 και 10.

    Ο κ. Γράψας μιλάει πολύ σωστά προσπαθώντας να επιλύσει τα παραπάνω προβλήματα. Όμως δεν υπάρχει περίπτωση να λυθούν με ημερίδες όσο σωστά και πλήρη και εάν είναι τα συμπεράσματα εάν δεν υιοθετηθεί αρχικά η παραπάνω διαδικασία λήψης αποφάσεων. Το ΤΙ, ΠΩΣ και ΠΟΤΕ θα κάνουμε κάτι θα προσδιοριστεί με τις ημερίδες. Η ΕΦΑΡΜΟΓΗ όμως απαιτεί Ολοκληρωμένο Σχεδιασμό Μάρκετινγκ και διοικητικά στελέχη που ξέρουν και μπορούν να τον εφαρμόσουν στο σημείο αυτό η Λευκάδα έχει το τεράστιο έλλειμμα τα τελευταία χρόνια διότι οι απαιτήσεις και το ανταγωνιστικό περιβάλλον έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.

    «Έχουμε αφήσει τον μεγάλο ασθενή της Ελλάδας, την Δημόσια Διοίκηση, να οδηγήσει την χώρα (Λευκάδα- σημείωση δικιά μου) σε τροχιά ανάπτυξης» μου είπε Λευκαδίτης δημοσιογράφος χθες και θα συμφωνήσω μαζί του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή