Χωρίς διάθεση κριτικής αλλά με αρκετή ανησυχία, αβεβαιότητα και ..κακά μαντάτα αναφορικά με το παρόν και το μέλλον του τουρισμού μας, αποφάσισα να γράψω αυτές τις επισημάνσεις με την ελπίδα ο καθένας αλλά και όλοι μαζί να πράξουμε το καθήκον μας, πριν είναι πολύ αργά!!
Σε μια κοινωνία που ΔΕΝ αντιδρά, δεν έχει πού να σταθεί για ν’ αντισταθεί, έχει όμως την γνώση της λαίλαπας, την ζει κάθε μέρα αλλά συμπεριφέρεται σπασμωδικά και ανοργάνωτα, όλα έχουν φορτωθεί στον τουρισμό, ως την μόνη ουσιαστικά πηγή εσόδων για τους Έλληνες και την Ελλάδα. Κακώς μεν ο τουρισμός αποτελεί τον μοναδικό πλέον προσανατολισμό σαν πηγή εσόδων για την οικονομία μας, κάκιστος δε ως αποπροσανατολισμός που από μια γεωργική και τουριστική μεσογειακή χώρα, η Ελλάδα ..κατάντησε το Μπαλί των Ευρωπαίων. Και το χειρότερο, ότι δεν κάνουμε κάτι για να είμαστε τουλάχιστον πολύ καλοί σ αυτό το αντικείμενο του τουρισμού.
Κοινωνιολογικά το θέμα αυτό θα εξεταστεί κάποτε από ειδικούς επιστήμονες απλά γιατί μ αυτό τον τρόπο που πορευόμαστε θα έχει αλλάξει απόλυτα και ο πολιτισμός και η κοινωνική λειτουργία του κάθε τόπου. Αλλάζει η εθνική μας ταυτότητα και μάλιστα χωρίς καν να ερωτηθούμε.
Σε ότι αφορά την Λευκάδα η προηγούμενη χρονιά έκλεισε μάλλον ισορροπημένα, παρόλες τις απώλειες από τον εσωτερικό τουρισμό. Οι Βαλκάνιοι ήρθαν με την Εγνατία, ισοφάρισαν τις απώλειες των Ελλήνων αλλά με την νοοτροπία των χαμηλών τιμών κλπ.
Οι φετινές προοπτικές φαίνονται ήδη δυσοίωνες, σε ότι αφορά τις κλασσικές και δυνατές Ευρωπαϊκές αγορές απλά γιατί οι συνθήκες στην Ελλάδα(που είναι καθημερινά πλέον στα πρωτοσέλιδα), όχι μόνο δεν βοηθούν αλλά αποτρέπουν τους κατοίκους των ευρωπαϊκών χωρών να προτιμήσουν την Ελλάδα. Το μόνο που βοηθά είναι οι απλοί άνθρωποι, η πανέμορφη γη μας, η φύση και το αμόλυντο ακόμη περιβάλλον.
Παράλληλα λείπουν εντελώς οι συμπληρωματικές προωθητικές εκείνες ενέργειες για την αλλαγή του κλίματος τόσο σε εθνικό αλλά και σε επίπεδο περιφέρειας ή άλλων τοπικών φορέων που μπορούν και πρέπει άμεσα να αναλάβουν πρωτοβουλίες.
Όλα πλέον είναι θέμα του πόσο φτηνά πουλάμε για να έρθουν οι τουρίστες, είτε σαν early booking discount είτε σαν last minute offer.
Καμιά όμως απ αυτές τις περιπτώσεις ΔΕΝ μας κάνουν καλό και δεν ισορροπούν οικονομικά τις απώλειες. Αντίθετα θα έλεγα ότι οδηγούν την κούρσα για ένα μαζικότερο και συνάμα φθηνότερο τουρισμό, που δεν επιζητούμε και δεν μας πάει σαν τόπος, τόσο από το μέγεθος όσο και από την ποιότητα που θα θέλαμε.
Επειδή όμως ΔΕΝ έχει χαθεί το πάν κι είμαστε στην αρχή των κλεισιμάτων, θα παρακαλούσα να σμίξουν οι αρμόδιοι (όλοι) τις δυνάμεις τους και να προωθηθούν για επίλυση κάποια απ’ τα παρακάτω προβλήματα, χωρίς καμιά αξιολογική σειρά γιατί όλα επείγουν. Ας δούμε την Λευκάδα τουριστικά τουλάχιστον δέκα χρόνια μετά:
1. Η Λευκάδα είναι ουσιαστικά αποκλεισμένη, είναι απούσα σαν προορισμός με ferry από την Ιταλία, με κρουαζιερόπλοια αλλά και με αεροπλάνο. Η γραμμή ΑΚΤΙΟ-ΑΘΗΝΑ πρέπει να λειτουργήσει άμεσα, διαφορετικά η Λευκάδα είναι αποκλεισμένη από τα διεθνή συστήματα ελεύθερης μεταφοράς. Δεν αναφέρεται δηλαδή ΠΟΥΘΕΝΑ σαν αεροπορικός προορισμός , εκτός αυτής των tour operators που όμως πουλάνε τις περισσότερες φορές και το κατάλυμα μαζί.
2. Η κρουαζιέρα κάνει αλματώδη αύξηση σε όλη την μεσόγειο, (διαβάστε πόσες χιλιάδες επισκέπτες αναμένονται εφέτος στο Αργοστόλι με διπλάσιες από πέρυσι κρουαζιέρες χάρη σ ένα πολύ μικρό μάλιστα dock ) , η Ηγουμενίτσα ανοίγει το 2013 κι η Λευκάδα βρίσκεται εκτός προορισμού, γιατί αναμένουμε( καλώς βέβαια ) την διάνοιξη του διαύλου για τη κατασκευή της αποβάθρας για κρουαζιερόπλοια αλλά και για πιθανότατη προσέγγιση των ferry Ιταλία-Ελλάδα . Μήπως θα μπορούσε να γίνει κάτι πιο γρήγορα?? Ο ανταγωνισμός των προορισμών επιβάλλει πολύ πιο γρήγορες κινήσεις εφόσον βέβαια ..υπάρχουν τα λεφτά!!!.
3. Μια σύνδεση με low cost αεροπορική εταιρία στο Ακτιο, θα βελτίωνε έστω και εποχιακά την απομόνωση με τον έξω κόσμο σ ένα μάλιστα αεροδρόμιο ( το πιο μεγάλο στην κεντροδυτική Ελλάδα), που αφορά 8 τουλάχιστον μεγάλους τουριστικούς δήμους και 3 περιφέρειες!!! Η Κεφαλονιά του ενός δήμου, έκλεισε ήδη δύο τέτοιες εταιρίες για το 2012, όπως και η Ζάκυνθος!!! Γιαυτό και οι όποιες πρωτοβουλίες και συνένωση δυνάμεων πάνω στο θέμα που ήδη συντελούνται , θα πρέπει να στηριχτούν από όλους.
4. Τέλος οι παράλληλες με τις τουριστικές εκθέσεις εκδηλώσεις προβολής ή ακόμα καλύτερα οι ξεχωριστές και στοχευμένες χαμηλού κόστους αλλά έξυπνες ενέργειες, θα μπορούσαν να κάνουν ελκυστική την Λευκάδα , τώρα που υπάρχει ακόμα καιρός. Οι νέοι μας που χειρίζονται άριστα το διαδίκτυο, ξέρουν πολύ καλά από επινοήσεις και καινοτόμες ανέξοδες μάλιστα επιθετικές ενέργειες προβολής. Ας τους καλέσουμε να βοηθήσουν..Αυτοί θα κάνουν τη διαφορά!!!
Κλείνοντας θα αναφερθώ ότι πάντοτε αλλά κυρίως σε μια περίοδο κρίσης, οι νοοτροπίες της αρπαχτής ή του χαμηλού επιπέδου υπηρεσιών αποτελούν την ταφόπλακα, αργά η γρήγορα, για το τουριστικό μέλλον του τόπου μας. Η υπόθεση των ανταγωνιστικών τιμών και των καλών προσφερόμενων υπηρεσιών δεν αφορά μόνο τους ξενοδόχους και τους δωματιάδες αλλά ΟΛΟΥΣ όσους ζουν από τον τουρισμό, τις εκδρομές, την εστίαση και την διασκέδαση, άρα μας αφορά όλους. Γιατί – δεν θα κουραστώ να το λέω- " ο τουρισμός είναι υπόθεση όλων μας".
*Ο Παναγιώτης Σκληρός είναι τέως Δήμαρχος Λευκάδας , πρώην πρόεδρος της Ε.Τ.Ι.Ν. και στο παρελθόν διετέλεσε πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων Λευκάδας.
Πηγή: http://www.lefkadaslowguide.gr/news/epishmanseis-apo-ton-panagiwth-sklhro
Ο Παναγιώτης Σκηρός όπως συνήθως αφουγκράζεται την επερχόμενη τουριστική κατάσταση σωστά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈχω να επισημάνω μερικά σημεία:
1. Οι εκπτώσεις early booking δείχνουν να μην περπατάνε. Η αβεβαιότητα για την ελληνική κατάσταση τους επόμενους μήνες είναι πολύ μεγάλη για να ρισκάρουν οι υποψήφιοι τουρίστες (έλληνες και ξένοι) έστω και τις μειωμένες τιμές των early booking. Ταυτόχρονα η αβεβαιότητα στην οικονομία της Ιταλίας καθυστερεί τις κρατήσεις από την γειτονική χώρα προς εμάς. Μάλλον οι πληρώτητες του προσεχούς καλοκαιριού θα βασιστούν στις last minute προσφορές.
2. Οι αυξημένες τιμές των καυσίμων σε σχέση με τις γειτονικές χώρες (Ιταλία, Βουλγαρία, Κροατία καιΑλβανία) κάνουν ανταγωνιστικότερες τις παραπάνω χώρες για τον τουρίστα που σκέφτεται να κάνει διακοπές με το αυτοκίνητο και με ιδιωτικό σκάφος.
3. Τα φερυ Ιταλία - Ελλάδα αυξάνουν τις τιμές τους για το καλοκαίρι και ας υπολογίζουν μείωση της κίνησης. Πιθανών να ανταποκριθούν με ελλάτωση δρομολογίων.
4.Υπάρχουν προσπάθειες για δημιουργλια low cost αεροπορικής σύνδεσης προς το Άκτιο. Ευχόμαστε μεν να επιτευχθεί αλλά η σύνδεση αυτή είναι από Ιταλία - Άκτιο ενώ η κύρια κίνηση των γειτονικών μας νησιών με τις low cost πτήσεις είναι από Αγγλία. Με την μη κατευθείαν σύνδεση από Αγγλία το αποτέλεσμα θα είναι αρκετά μικρότερο από αυτό που αναμένουμε σαν Λευκάδα από τις πτήσεις αυτές.
5. Οι τιμές των καταλημάτων είναι καλές στη Λευκάδα (και γενικότερα στην Ελλάδα) με τα νέα δεδομένα. Η Ελλάδα όμως δεν είναι ανταγωνιστική διότι οι τιμές εστίασης, διασκέδασης, super market, καυσίμων και διαφόρων τελών είναι πολύ ακριβές. Παλαιότερα ο τουρίστας σύγκρινε μόνο το κόστος διαμονής. Πλέον συγκρίνει το συνολικό κόστος. Οι τιμές πχ. στην εστίαση πρέπει να πέσουν στο μισό για να γίνει το πακέτο ελκυστικό. Με ΦΠΑ όμως 23% αυτό είναι ανέφικτο. Δεν μπορούν ούτε τα ξενοδοχεία να δώσουν ανταγωνιστικές τιμές με ημιδιατροφή.
6. Η ελλάτωση μακροοικονομικά των αποταμιέυσεων και των κρατικών δαπανών που παρατηρείται στην Ελλάδα τον τελευταίο καιρό οδηγεί μαθηματικά στην ελλάτωση των επενδύσεων. Ευχολόγια για καλυτέρευση των υπηρεσιών όταν επενδύσεις είναι αδύνατον να γίνουν είναι άτοπες. Οι τουριστικές υπηρεσίες αναγκαστικά πρέπει να στραφούν προς την μείωση τιμών με την ελλάτωση του κόστους, που αναπόφευκτα θα φέρει μια υποβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά θα πρέπει να "επενδύσουμε" περισσότερο στα διαχρονικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας που τα ξεχνάμε πχ. Φτηνότερα σερβίτσια και τραπεζομάντηλα αλλά ποιοτικότερη μεσογειακή κουζίνα, λιγότερες παροχές υπηρεσιών όπως δορυφορικά κανάλια, παντόφλες, ανακαινήσεις αλλά περισσότερη καθαρίοτητα, ευγένεια και προσωπική επαφή με τον πελάτη, μείωση του κόστους αλλά αύξηση του χαμόγελου.
Ασ μην ξεχνάμε ότι ενώ βελτιώθηκαν κατά πολύ τα τελευταία 15-20 χρόνια οι τουριστικές υπηρεσίες στη χώρα μας η ανταγωνιστικότητά της έπεσε. Αυτό συνέβει διότι τουριστικά οδηγηθήκαμε να ακολουθούμε τα παραδείγματα χωρών που για να μας ανταγωνιστούν βελτίωναν τις υποδομές τους αφού δεν είχαν ιστορία, πολιτισμό, φύση, φιλοξενία, κουζίνα, φως, νησιά και κυρίως γόητρο αρχίσαμε και εμείς να φτιάχουμε ωραία κρεβάτια αλλά απαξιώσαμε τα μουσεία, χορταριάσαμε τα θέατρα, μολύναμε την φύση, ξεχάσαμε την φιλοξενία, καταψήξαμε την κουζίνα μας, βάλαμε φωτεινές επιγραφές, καταστρέψαμε τα νησιά και γίναμε τελικά "ραγιάδες".
Η Ελλάδα όμως δεν είναι ανταγωνιστική διότι οι τιμές εστίασης, διασκέδασης, super market, καυσίμων και διαφόρων τελών είναι πολύ ακριβές. Παλαιότερα ο τουρίστας σύγκρινε μόνο το κόστος διαμονής. Πλέον K L P POLI KALO TO ARTHRO TOU K AKI GENIKA PX THELIS MOTOCROSS NA PERASIS TO NIDRI KE VAAAAAAALEEE BILLRED
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτά που σχολιάζει ο κύριο Άκης είναι η κυρία αιτία που δεν μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στον τουρισμό και όχι μόνο αλλά από ότι βλέπω γράφονται σε μικρά περιφερικά Βlogs και οι ιθύνοντες δεν τα λαμβάνουν υπ όψιν τους .Ας το λάβουν όμως
ΑπάντησηΔιαγραφήΥπ όψιν τους οι τοπικοί φορείς ,επιχειρηματίες και όχι μόνο ας βάλουν λίγο νερό στο κρασί τους.